کاربرد جعبه تقسیم چیست؟

جعبه تقسیم برق یک محفظه محافظ برای توزیع ایمن برق از یک منبع ورودی به چندین دستگاه خروجی در مدار است. با وجود این حفاظت، تا حد زیادی از آتش سوزی جلوگیری می شود و عمر طولانی اتصالات بین سیم و کابل را حفظ می کند. در بازار به جعبه تقسیم برق، جانکشن باکس برق یا جعبه ترمینال برق نیز می گویند. جعبه تقسیم برق یک سازمان دهنده ضروری برای اتصال سیم و کابل برق در هر ساختمان است. با استفاده از این محصول مهم، هنگام بروز مشکل می توان به راحتی عیب را پیدا و اصلاح کرد. جعبه توزیع مکانی است که برای ایجاد انشعاب الکتریکی در هر سیستم الکتریکی استفاده می شود. رایج ترین کاربرد جعبه تقسیم که برای همه برقکاران شناخته شده است، در تأسیسات برقی و یا به زبان ساده در برق‌کشی ساختمانی یا صنعتی است. با آذر نیرو همراه باشید تا بیشتر با کاربرد های جعبه تقسیم آشنا شوید.

آشنایی با جعبه تقسیم و کاربرد آن

در سیم کشی برق ساختمانی اغلب نیاز به انشعاب سیم ها می باشد. بنابراین برای این کار از دستگاهی به نام جعبه تقسیم در مسیر سیم استفاده می شود. جعبه تقسیم مکانی برای اتصالات الکتریکی است. سیم ها از طریق لوله ها یا کابل های برق وارد جعبه تقسیم می شوند و از طریق ترمینال‌ های موجود در جعبه تقسیم انشعاب گرفته می ‌شوند. استفاده از جعبه تقسیم برق یا جعبه اتصال در ساخت و ساز ساختمان مهم است. از آنجایی که این جعبه حاوی یک جعبه مربعی شکل است، وظیفه آن ایجاد یک مانع محافظ و ایمنی برای اتصالات سیم برق یا کابل برق است. کاربرد دیگر جعبه تقسیم توزیع هادی ها و تجمیع مقطعی و محافظت از سیم برق یا کابل برق است.

در ساختمان های مسکونی و تجاری، کارخانجات و صنایع به دلیل وجود شبکه توزیع برق می توان از جعبه تقسیم برق استفاده کرد. اساساً هدف از استفاده از جعبه تقسیم برق ایجاد مکانی امن برای هادی ها یا سیم ها و کابل های برق است که در حین ساخت نیاز به عویض مسیر و تجمع و انشعاب به نقاط دیگر را دارند. جعبه تقسیم برقدارای درپوش می باشد. این پوشش به جعبه تقسیم توزیع برق اجازه می دهد تا از سیم ها یا کابل های برق محافظت کند. جعبه های تقسیم از کابل های مختلف برق و صنعتی در برابر سوختگی، پارگی، اسیدی شدن و آسیب های محیطی محافظت می کند.

تابلو برق صنعتی چیست و چه اجزایی دارد؟

اهمیت استفاده از جعبه برق

اهمیت استفاده از جعبه تقسیم برق برای هر ساختمان و محیطی با سیم کشی برق مهم است. کابل ها و سیم ها بسیار حساس هستند. بنابراین، آنها نیاز به حفاظت ویژه دارند. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که ولتاژهای بالا در کابل ها و سیم ها وجود داشته باشد. این کابل ها نیاز به استفاده از جعبه های تقسیم دارند. محافظت از کابل ها و سیم های برق در برابر هر گونه عوامل خطرناک یکی از ویژگی های این جعبه ها می باشد. کابل های برق در تماس با هر جسم خطرناکی می توانند مشکلات ریز و درشت زیادی ایجاد کنند. در نتیجه لازم است جعبه های تقسیم به یکی از اجزای مهم سیستم برق و سیم کشی ساختمان ها تبدیل شوند.

دلایل استفاده از جعبه تقسیم برق

– جعبه تقسیم از سیم ها و کابل ها در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، دمای بالا، نور خورشید و گرد و غبار محافظت کامل می کند و از اتصال سیم ها جلوگیری می کند و سطح حفاظتی بالایی ایجاد می کند.
– آنها از تماس و لمس سیم های برق توسط افراد جلوگیری می کنند.
– مقاومت بالا و محافظت از کابل ها را در برابر موجوداتی مانند موش ها و جویدن سیم ها فراهم می کند.
– امکان به دست آوردن انشعابات مختلف برق برای کاربردهای مختلف
– هنگامی که به درستی پیکربندی شود، از گسترش آتش در داخل جعبه اتصال جلوگیری می کند.
– این امر مدیریت سیم ها و کابل های داخل ساختمان را آسان تر و بهتر می کند.

 

کاربرد جعبه تقسیم چیست؟ 1

عوامل موثر در انتخاب و خرید جعبه های تقسیم

در این قسمت به عوامل مهم در انتخاب جعبه تقسیم اشاره می کنیم و توضیحات مختصری می دهیم:

🟣امتیاز جعبه تقسیم بر اساس یک استاندارد تعیین شده است
🟣نوع اتصال و بخش بندی سیم ها به یکدیگر
🟣شکل و اندازه جعبه های تقسیم
🟣نوع مواد اولیه مورد استفاده برای تولید آنها

جعبه های توزیع برق و سینی کابل انواع مختلفی دارند، بنابراین باید به استحکام آنها نیز توجه کنید. برخی از جعبه های جداکننده تقسیم در برابر گرد و غبار یا رطوبت مقاوم هستند، برخی دیگر در برابر سوختگی و دمای بالا مقاوم هستند. طبق استانداردهای تعیین شده باید به این مسئله توجه کنید. ترمینال های موجود در جعبه های تقسیم معمولا به صورت چهار یا شش عددی هستند بنابراین هنگام خرید مراقب باشید.

شکل و اندازه جعبه ها نیز عامل مهمی است، آنها می توانند مربع، گرد، مربع یا مستطیل باشند. مواد مورد استفاده در ساخت جعبه های تقسیم آلومینیوم، پلاستیک و شیشه می باشد که هر کدام کارکرد خاص خود را دارند.

جعبه فیوز چیست؟

انواع جعبه کدامند؟

– جعبه تقسیم آلومینیومی
– جعبه تقسیم گالوانیزه
– جعبه تقسیم پلاستیکی
– جعبه تقسیم استیلی
– جعبه تقسیم پلی کربنات
– جعبه تقسیم فایبرگلاس

5/5 - (1 امتیاز)