ساعت نجومی چه کابردی دارد؟

دستگاه های زیادی در داخل تابلو برق وجود دارد. هر کدام از آنها کاربرد خاص خود را دارد. یکی از مواردی که در تابلو قرار دارد ساعت نجومی است. ساعت نجومی کاربرد های فراوانی دارد. همانطور که از نام آن پیداست بر اساس موقعیت جغرافیایی، طلوع و غروب خورشید عمل می نماید. اعت نجومی یکی از مواردی است که برای کنترل خودکار نور مورد استفاده قرار می گیرد. ساعت نجومی در داخل تابلو برق تعبیه شده و آن را در برابر آسیب های محیطی محافظت می کند و این نکته ارزشمند باعث افزایش عمر مفید آن می شود. در این مقاله به معرفی این ساعت و کاربرد های آن خواهیم پرداخت. با فروشگاه برق صنعتی آذر نیرو همراه باشید.

ساعت نجومی چیست؟

ساعت نجومی دستگاهی است که می توانید از آن برای اعمال تنظیمات خودکار برای خاموش یا روشن کردن برق استفاده کنید. در واقع با استفاده از این دستگاه می توانید نور محیط را به صورت حرفه ای زمان بندی و مدیریت کنید. البته متوجه شده اید که این دستگاه نیازی به نور و روشنایی ندارد تا بفهمد اکنون چه اقدامی باید انجام دهید. نام این دستگاه رله ساعت نجومی است که با نام ساعت نجومی در بین مردم رایج است. احتمالاً رله فتوسل را می شناسید. رله فتوسل یکی از وسایلی است که برای کارکردن به نور محیط نیاز دارد. بر خلاف رله های فتوسل، ساعت های نجومی به نور نیاز ندارند.

ساعت نجومی دو رله ای (سری N) کد 12JN4 شیوا امواج

ویژگی‌های ساعت نجومی

این دستگاه دارای سیستم ریزپردازنده است که با طلوع و غروب خورشید با توجه به طول و عرض جغرافیایی تعیین شده، چراغ ها را روشن و خاموش می کند. همچنین دارای سیستم حفاظتی در برابر افزایش و کاهش ولتاژ می باشد که دارای محدوده کاری 175 تا 255 ولت می باشد. دارای باتری لیتیومی است که می تواند تمام تاریخ، زمان و تنظیمات را پس از 5 سال قطع برق ذخیره کند. دارای نمایشگر چرخشی با قابلیت نمایش تاریخ، زمان، ساعت، زمان قطع و وصل هنگام طلوع و غروب آفتاب است. همچنین می توانید با ایجاد اختلاف یک ساعته زمان تابستان و زمستان را تنظیم کنید و به راحتی حالت دستی یا خودکار را فعال کنید. یکی دیگر از ویژگی های آن این است که دارای تایمر قابل تنظیم برای خاموش کردن چراغ ها پس از غروب آفتاب است. ساعت های نجومی دستگاه های بسیار کاربردی هستند که برای کنترل خودکار روشنایی استفاده می شوند.

کاربرد ساعت نجومی

این محصول برای کنترل روشنایی نمای ساختمان، خانه، روشنایی معابر و فضاهای باز شهری و خاموش شدن خودکار در هنگام تاریکی هوا و خاموش شدن در طول روز، برنامه ریزی سیستم های تهویه مطبوع، سیستم های آبیاری و سایر تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می توان از این ساعت برای اتومات کردن پرده های موتوری برای محافظت از فرش و مبلمان در برابر نور خورشید استفاده نمود. ساعت های نجومی به دلیل انسدادها و رویدادهای دیگر تحت تأثیر تغییرات میزان نور محیط قرار نمی گیرند و حتی در مناطق جغرافیایی با شرایط متفاوت به کار خود با دقت ادامه می دهند.

ساعت نجومی دو رله ای کد 12B4 شیوا امواج

مزایای ساعت نجومی

– حداکثر دقت در محاسبه طلوع و غروب خورشید
– شرایط جوی (گرد و غبار و هوای ابری) بر عملکرد سیستم تأثیری ندارد
– محافظت از بوبین کنتاکتور در برابر نوسانات ولتاژ
– امکان روشن کردن لامپ ها به صورت دستی
– دارای تایمر قابل تنظیم از 1 تا 12 ساعت
– قابلیت تغییر یا عدم تغییر زمان تابستان و زمستان
– نمایشگر ولتاژ شبکه
– ذخیره تاریخ، زمان و تمام تنظیمات پس از قطع برق ورودی
– از باتری های لیتیومی بدون شارژ استفاده می کند
– امکان ورود افست در طلوع و غروب خورشید

تنظیم ساعت نجومی به چه صورت است؟

به طور کلی نصب ساعت نجومی ممکن است با توجه به نوع آن متفاوت باشد و باید دستورالعمل ها را به دقت رعایت کرد و بهتر است از یک متخصص کمک گرفت. اگر ساعت دیجیتال باشد، وقتی روشن است، اعداد خاصی که زمان فعلی، تاریخ جاری، زمان غروب خورشید و زمان طلوع خورشید را نشان می‌دهند روی صفحه ظاهر می‌شوند. هر کدام باید با استفاده از دکمه های تعبیه شده روی دستگاه به طور دقیق تنظیم شوند تا ساعت نجومی به درستی کار کند.

اگر اطلاعات وارد شده نادرست باشد، ساعت نجومی ممکن است به درستی کار نکند. برای تنظیم صحیح این ساعات می توانید از افرادی که در این زمینه آگاه هستند کمک بگیرید. برای استفاده بیشتر از تمام ویژگی ها و قابلیت های ساعت نجومی، لطفا راهنمای ساعت نجومی را مطالعه کنید.

ساعت نجومی 6A (سری N) کد 12JN2 شیوا امواج

معرفی یک برند محبوب از این محصول

ساعت نجومی شیوا امواج یکی از انواع ساعت های نجومی است که دارای حافظه داخلی است. این ساعت موقعیت جغرافیایی هر استان را با استفاده از کدهای عددی ذخیره می کند. هر استان شماره مخصوص به خود را دارد. طول و عرض جغرافیایی در این ساعت از طریق اینترنت پیدا می شود. این ساعت نیز با استفاده از اطلاعات طلوع و غروب خورشید در محل مورد نظر روشن یا خاموش می شود. تجهیزات شیوا امواج در سایت آذر نیرو قابل خرید هستند.

جمع بندی

ساعت نجومی یک وسیله بسیار کاربردی است که برای کنترل خودکار نور و روشنایی استفاده می شود. با توجه به نصب آن در داخل تابلو از آسیب هایی که ممکن است در فضای باز رخ دهد در امان می باشد. این ساعت قابل تنظیم است و با توجه به موقعیت جغرافیایی هر استان ایران می توان آن را به گونه ای تنظیم کرد که در زمان های مشخصی خاموش یا روشن شود. پس از تنظیم و روشن شدن ساعت، اعداد مورد نظر از جمله زمان فعلی، تاریخ فعلی، زمان غروب خورشید و زمان طلوع خورشید نمایش داده می شوند.

استفاده از این ساعت باعث کاهش مصرف انرژی نیز می شود. از آنجایی که این ساعت قابلیت نصب در داخل تابلو برق را دارد، می توان از آن در پارک ها، خیابان ها و … استفاده کرد. برخی از این ساعت ها دارای حافظه داخلی هستند و تنظیمات آن برای سال ها ذخیره می شود.

5/5 - (1 امتیاز)