کابل فرمان چیست و چه کاربردی دارد؟ 2

کابل فرمان برای انتقال جریان الکتریکی (ضعیف، متوسط، قوی) مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول از چندین سیم هادی تشکیل شده است. کابل فرمان یا کابل کنترل یکی از جدیدترین کابل های موجود در بازار است که جدای از ارسال سیگنال آنالوگ، قابلیت ارسال سیگنال دیجیتال با ولتاژ پایین را نیز دارد. کابل فرمان به عنوان یک عنصر بسیار ضروری در صنعت خودروسازی، نقش اساسی در انتقال سیگنال ها و دستورات کنترلی ایفا می کند. این کابل ها با استفاده از مواد بادوام و فناوری های پیشرفته، انتقال داده ها را با سرعت بالا و دقیق امکان پذیر می کنند. علاوه بر این، کابل های فرمان به دلیل مقاومت در برابر شرایط مختلف محیطی مانند رطوبت و دما به ایمنی و عملکرد بهتر خودروها کمک می کند. کابل فرمان در انواع و قیمت های مختلف در بازار موجود می باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد کابل های فرمان با فروشگاه برق صنعتی آذر نیرو همراه باشید.

کابل فرمان چیست؟

کابل فرمان (Control Cable) که به عنوان کابل کنترل نیز شناخته می شود، یک کابل چند رشته ای است که برای بسیاری از کاربردها در صنعت برق استفاده می شود. کابل فرمان معمولاً از نوار مسی آنیل شده ساخته می شود که در داخل چندین سیم قرار می گیرد. کابل فرمان دارای غلاف محافظ PVC است که در شرایط محیطی نامناسب  استفاده می شود. همانطور که از نام آن پیداست، کابل کنترل وظیفه برقراری ارتباط و انتقال داده های کنترلی را بر عهده دارد. همچنین از کابل فرمان برای اتوماسیون و ابزار دقیق استفاده می شود.

کابل فرمان چیست و چه کاربردی دارد؟-min

ساختار کابل‌های فرمان

معمولاً کابل‌های فرمان از یک دسته سیم مسی تشکیل شده است که حداقل 3 سیم مسی در یک کابل فرمان موجود است. سیم های مسی در این کابل ها بصورت معمولاً پیچ خورده هستند. رشته‌ای بودن کابل های کنترل به انعطاف پذیری کابل کمک زیادی می کند. در لغت به هر رشته سیم مسی هسته می گویند. به عنوان مثال، کابلی با چهار رشته سیم از چهار هسته تشکیل شده است. در کابل هایی با تعداد هسته کم، معمولاً رنگ معیار تشخیص کابل ها است. اما در کابل های با تعداد سیم زیاد، از آن جایی که جدا کردن سیم از طریق رنگ بسیار دشوار است از شماره گذاری استفاده می شود.

معمولا یک پوشش لاستیکی برای محافظت از فلز داخل کابل قرار داده می شود که از PVC ساخته شده است. همچنین به طور معمول از فیلر برای پرکردن فضای خالی بین رشته‌های سیم در داخل کابل‌های کنترلی استفاده می‌شود. لایه های عایق در برابر رطوبت و گرما مقاوم بوده و از آسیب به هسته های داخل کابل جلوگیری می کند.

کاربرد کابل های فرمان

از کاربرد های کابل کنترل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کارگاه های ساختمانی جهت احداث بنا
– حفاری تونل ها و کانال های زیرزمینی
– تجهیزات و ماشین آلات صنعتی
– استفاده در تسمه نقاله صنعتی
– خطوط تولید خودرو پیشرفته
– برای اتصالات تجهیزات اتوماتیک
– استفاده در دستگاه‌های سی ان سی
– کابل متحرک آسانسورها
– دستگاه‌های نساجی
– و…

کابل فرمان چیست و چه کاربردی دارد؟ 4

انواع کابل فرمان کدامند؟

کابل های فرمان معمولاً به صورت چند رشته ای تولید می شوند، بنابراین هر رشته به انتقال سیگنال های کنترل، اندازه گیری و حفاظت اختصاص دارد. لازم به ذکر است که کابل فرمان مورد استفاده در محیط های صنعتی مانند سیستم عصبی در بدن یک موجود زنده است. هر رشته عملکرد یک رشته عصبی در بدن را دارد که هر یک از آنها وظیفه کنترل یکی از دستورات سیستم را بر عهده دارند. در بسیاری از صنایع بسته به اندازه و مقیاس سیستم الکترونیکی و محل قرارگیری کابل ها از انواع مختلفی از کابل های فرمان استفاده می شود. انواع کابل های فرمان عبارتند از:

🟣کابل‌های فرمان تخت
🟣کابل‌های فرمان افشان
🟣کابل‌های فرمان شیلددار
🟣کابل‌های فرمان ضد روغن و ضد آب
🟣کابل کنترل نسوز
🟣کابل کنترل زره‌دار
🟣کابل کنترل زمینی مفتولی
🟣کابل کنترل نیمه افشان

انواع سیم و کابل برق کدامند؟

مزایای استفاده از کابل فرمان

مزایای استفاده از کابل های کنترل گسترده و متعدد است. این کابل ها برای استفاده در کاربردهای هوایی ایده آل هستند زیرا در شرایط آب و هوایی مقاومت می کنند. جالب است بدانید که استفاده از آنها منجر به کاهش قدرت تجهیزات صنعتی نمی شود و عمر تجهیزات صنعتی را به شدت افزایش می دهد. این کابل ها محیط زیست را تخریب نمیکنند و اکوسیستم جانوران و گیاهان را از بین نمی برند. نصب آسان و قابلیت استفاده بر روی تیرهای برق قدیمی از دیگر ویژگی های آن است. با استفاده از مواد با کیفیت در ساخت و ساز، این کابل ها معمولا عمر طولانی دارند و نیاز به نگهداری و تعویض کمی دارند. بعلاوه استفاده از کابل های فرمان شیلددار یا قرار دادن آنها در کانال و سینی ظاهر محیط را حفظ می کند.

راهنمای خرید کابل کنترل

حالا که دانستیم کابل فرمان چیست و چه انواعی دارد بیایید به سراغ راهنمای خرید این کابل ها برویم:

1. کابل های کنترل باید بر اساس نوع و محل نصب انتخاب شوند. این کابل ها به سیگنال های کنترل انتقال حساس هستند، بنابراین در برخی موارد باید شیلددار و در برخی دیگر باید بدون شیلد باشند.
2. عایق XLPE مقاومت دمایی بالایی دارد. به همین دلیل این کابل باید در مناطقی که تنش حرارتی وجود دارد استفاده شود.
3. کابل های آرموردار کنترل باید در مکان هایی که فشار فیزیکی، تنش و خمش وجود دارد، استفاده شوند.

5/5 - (2 امتیاز)