منظور از اتصال کوتاه چیست؟

امروزه برق به مهم ترین رکن زندگی بشر تبدیل شده است و تقریباً همه چیز درصنایع و خانه ها به برق وابسته است. با این حال، برق نیز می تواند خطرناک باشد و در صورت عدم آشنایی با اقدامات ایمنی، حوادث جدی و جبران ناپذیری را ایجاد کند. ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده است، که یک مدار الکتریکی در حال کار منفجر شده است. علل مختلفی برای انفجار مدار الکتریکی وجود دارد که یکی از دلایل رایج آن اتصال کوتاه (Short Circuit) است. گاهی اوقات شاخه ها و برگ های درختان با سیم ها و کابل ها برخورد می کنند و باعث اتصال کوتاه می شوند. اگر اقدامات ایمنی رعایت نشود، اتصال کوتاه رخ می دهد. این مشکل منجر به حوادث جبران ناپذیری می شود. شاخه های درخت عایق برق هستند. در صورت افزایش ولتاژ یا رطوبت، عبور آهسته جریان موجب سوختگی شاخه می گردد. در حین احتراق به دلیل وجود کربن، انشعابات به هادی تبدیل می شوند و این باعث ایجاد اتصال کوتاه بین دو فاز می شود.

اتصال کوتاه چیست؟

اتصال کوتاه زمانی اتفاق می افتد که مقاومت کمی بین دو هادی وجود داشته باشد که هر دو منبع جریان در یک مدار هستند. در نتیجه این عمل جریان بیش از حد در مدار ایجاد می شود و مقدار زیادی انرژی هدر می رود. اتصال کوتاه یک اتصال غیراصولی و غیر استاندارد است. در طی این فرآیند، ولتاژ بالا می رود و سیم های مدار بسیار داغ می شوند. در نتیجه امکان آتش سوزی وجود دارد. اتصال کوتاه با هر دو جریان مستقیم و متناوب رخ می دهد. هنگامی که یک اتصال کوتاه در لوازم خانگی یا جاهای دیگر رخ می دهد، یک فیوز مینیاتوری مدار را قطع می کند و یک کلید محافظ جان از برق گرفتگی جلوگیری می کند. اتصال کوتاه ها به 2 دلیل مضر می باشند:

– جریان بیش از حد می تواند باعث داغ شدن بیش از حد دستگاه و در نهایت آتش گرفتن شود.
– عبور جریان های اتصال کوتاه از قسمت های معیوب مدار باعث ایجاد نیروهای الکترودینامیکی می شود که می تواند به تجهیزات آسیب برساند و از بین ببرد و همچنین کابل ها را قطع کرده یا شکل باس را برای همیشه تغییر دهد.

منظور از اتصال کوتاه چیست؟ 2

دلایل وقوع اتصال کوتاه

عایق آسیب‌دیده و معیوب

اگر عایق سیم مدار معیوب باشد، سیم فاز و نول در دسترس قرار می گیرد و باعث اتصال کوتاه می شود. عمر سیم به اندازه آسیب به عایق موثر است. اگر از پیچ در سیم کشی استفاده شود، ممکن است به عایق آسیب برساند و باعث اتصال کوتاه شود. این اختلال می تواند ناشی از جونده شدن حیواناتی مانند موش باشد.

اتصالات سست

اگر سیم کشی شل باشد، خطر اتصال کوتاه وجود دارد. اگر در سیم ها شلی وجود داشت با یک برقکار تماس بگیرید و خودتان آن را تعمیر نکنید.

سیم‌کشی وسایل خانگی

وقتی وسایل برقی را با دو شاخه به پریز برق وصل می کنید، آن را وارد مدار ساختمان کرده‌اید. بنابراین در صورت بروز مشکل در سیم کشی این دستگاه، کل مدار را با مشکل مواجه می کند.

انواع اتصال کوتاه کدامند؟

1. اتصال کوتاه فاز به زمین

رایج ترین نوع اتصال کوتاه، اتصال کوتاه فاز به زمین است و تقریباً 80 درصد از اتصال کوتاه های شبکه از این نوع هستند. این نوع اتصال کوتاه زمانی اتفاق می افتد که یکی از فازها به برخورد می کند.

2. اتصال کوتاه دو فاز به هم و زمین

در این نوع اتصال کوتاه همانطور که از نامش پیداست دو فاز با یکدیگر و زمین برخورد می کنند.

منظور از اتصال کوتاه چیست؟ 5

3. اتصال کوتاه دو فاز به هم

این نوع اتصال کوتاه به عنوان اتصال فاز به فاز نیز شناخته می شود. این نتیجه برخورد دو فاز با یکدیگر است و تقریباً 15 درصد از اتصال کوتاه را تشکیل می دهد.

4. اتصال کوتاه سه فاز به هم

این نوع اتصال کوتاه به عنوان اتصال سه فاز به نول و زمین نیز شناخته می شود. اتصال کوتاه سه فاز همزمان بدترین اتصال کوتاه است و احتمال وقوع آن کم است. حدود 5 درصد از اتصال کوتاهی که رخ می دهد از این نوع است.

کاربرد کلید مینیاتوری در اتصال کوتاه

راه دیگر برای کنترل جریان استفاده از کلید مینیاتوری است. کلید مینیاتوری برای محافظت از تجهیزاتی مانند تاسیسات الکتریکی و حفاظت از مدار جریان کم استفاده می شود. از دیگر کاربردهای کلید مینیاتوری می توان به محافظت از مدار در برابر جریان اضافه اشاره کرد. این کلید دارای ویژگی هایی است که آن را از سایر کلیدها متمایز می کند. این ویژگی ها عبارتند از:

– امکان قطع خودکار و حفاظت الکتریکی
– ایمنی بالا
– قابلیت محافظت از انواع مدار
– توانایی انتخاب گسترده
– حفاظت به صورت بهینه از خط

سخن پایانی

اتصال کوتاه معمولاً زمانی اتفاق می افتد که اتفاق غیرعادی در مدار بیفتد. بنابراین در انتخاب تجهیزات الکتریکی باید دقت لازم را به عمل آورد و این تجهیزات یک بار توسط متخصصان بررسی شود. تا شاهد بروز خطرات مختلف اتصال کوتاه نباشیم. گروه آذر نیرو نزدیک به سه دهه است که توسط کارکنان مجرب به منظور ارتقای کیفیت عرضه کالاهای برق صنعتی و خدمات فنی تاسیس شد و امروزه یکی از بزرگترین شرکت های عرضه کننده کالاهای برق صنعتی در کشور به شمار می رود. ارائه مشاوره فنی در انتخاب بهترین محصول، اعزام کارشناس برای تشخیص و ارزیابی نیازهای مشتریان، تامین تجهیزات برندهای معتبر داخلی و خارجی، حمل تجهیزات، نصب و استفاده از آن در محل کار، ارائه خدمات پس از فروش مسئولانه و پایدارو… از خدمات این مجموعه می باشد.

سوالات متداول

اتصال کوتاه چیست؟

هنگامی که جریان الکتریکی از تمام سیم کشی‌ها عبور نمی‌کند و مسیر کوتاه‌تری را برای انتقال جریان برق انتخاب می‌کند، اتصال کوتاه رخ می‌دهد.

آیا اتصال کوتاه خطرناک است؟

بله، رخ دادن یک اتصال کوتاه ساده می‌تواند باعث برق گرفتگی و حتی ایجاد آتش سوزی شود.

کلید مینیاتوری چه کاربردهایی در اتصال كوتاه دارد؟

این کلید می‌تواند جرقه‌هایی که در مدار ایجاد می‌شود را قطع کند یا این که به سمت جرقه گیر هدایت کند.

5/5 - (3 امتیاز)