لیمیت سوئیچ و کاربردهای آن

گاهی اوقات در محیط های سخت صنعتی استفاده از تجهیزاتی که می توانند در محیط های سخت عملکرد خوبی داشته باشند مفید خواهد بود. یکی از ابزارهایی که در شرایط سخت می توان از آن استفاده کرد، لیمیت سوئیچ (Limit Switch) است. لیمیت سوئیچ ها اغلب نیروهای فیزیکی را از اجسام خارجی دریافت می کنند و باعث قطع یا وصل یک مدار می شوند. لیمیت سوئیچ ها برای کنترل ماشین آلات به عنوان بخشی از یک سیستم کنترل، به عنوان یک قفل ایمنی یا برای شمارش اجسام عبوری از یک بخش استفاده می شود. سوئیچ حد یک وسیله الکترومکانیکی متشکل از یک محرک مکانیکی است که به مجموعه ای از کنتاکت ها متصل است. اساسا لیمیت سوئیچ یک سنسور الکتریکی است که در بسیاری از صنایع و ماشین آلات استفاده می شود. با آذر نیرو در ادامه همراه باشید تا با کاربرد های لیمیت سوئیچ آشنا شوید.

لیمیت سوئیچ چیست؟

لیمیت سوئیچ و یا میکروسوئیچ یک کلید الکترومکانیکی است که با فشار حرکت و یا ضربه فیزیکی تحریک شده و عمل قطع و وصل جریان الکتریکی را انجام می دهد. مکانیزم فنری تعبیه شده در آن به سرعت عملکرد کلید کمک کرده و با کوچکترین ضربه و یا تحریک عمل مکانیکی مورد نیاز برای تغییر وضعیت کنتاکتها را انجام می دهد. این سوئیچ ها در ابتدا برای تعیین حد حرکت یک جسم استفاده میشدند و در نتیجه Limit Switch نامگذاری شدند. این ابزار برای تشخیص خودکار وجود و عدم وجود یک شی استفاده می شود. نمای بیرونی این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که می تواند از اجزای داخلی آن به خوبی محافظت کند. استحکام محفظه بیرونی بسیار مهم است. زیرا در مواردی که نیاز به مقاومت مکانیکی و مقاومت محیطی باشد از لیمیت سوئیچ استفاده می شود.

Limit Switch

قابلیت های لیمیت سوئیچ ها

لیمیت سوئیچ باید دارای ویژگی های زیر باشد:
– دوام مکانیکی بالا: این کلیدها در معرض ضربات و نیروهای بزرگ و قابل توجهی هستند که به آنها وارد می شود، به همین دلیل بدنه و قطعات محرک آنها از مواد مستحکم و بادوام ساخته شده است.
– مقاومت برتر محیطی: طراحی این لیمیت سوئیچ ها کاملا بسته و مهر و موم شده است. به گونه ای که در شرایط نامساعد و سخت به خوبی به کار خود ادامه می دهد. لیمیت سوئیچ ها باید بتوانند در شرایط زیط به کار خود ادامه دهند:

فشارهای خارجی
گرد و غبار و کثیفی
ذرات روغن
رطوبت
خاک
دماهای بالا یا پایین

کاربرد لیمیت سوئیچ

به دلیل مقاومت بالا و سهولت نصب، استفاده از این قطعات در محیط های مختلف به چشم می خورد. همچنین لیمیت سوئیچ ها از آن دست وسایل الکتریکی هستند که دقت عملکرد بالایی دارند. این مولفه قادر به تشخیص حالات مختلف یک جسم از جمله حضور یا عدم حضور، حرکت، موقعیت یابی و تعیین انتهای مسیری است که به آن اختصاص داده شده است. یکی از رایج ترین کاربردهای لیمیت سوئیچ ها کنترل حرکت ماشین آلات است. شما می توانید لیمیت سوئیچ را در تجهیزات مختلف مانند نوار نقاله، ماشین تراش اتوماتیک، جرثقیل و آسانسور مشاهده کنید. به عنوان یک قاعده کلی، توصیه می کنیم از یک لیمیت سوئیچ در هر ماشینی که نیاز به کنترل حرکت ابعادی دارد استفاده کنید.

علت نامگذاری لیمیت سوئیچ یا همان سوئیچ حد به این نام، این است که در ابتدای تولید،‌ صرفا برای شناسایی و تشخیص مسیر و جابجایی یک جسم استفاده می شدند. این قطعات کنترل صنعتی دارای انواع مختلفی از اپراتور ها از جمله فشاری، سوزنی و غلطکی می‌باشد. سوئیچ محدود معمولاً در کنار محصولاتی مانند سنسور فشار یا جعبه تقسیم استفاده می شود. همچنین استفاده از این قطعه به عنوان ورودی در PLC بسیار محبوب است.

5/5 - (1 امتیاز)